W trzecim kwartale br. (Q3) Embraer odnotował portfel zamówień w wysokości 31,3 mld dolarów amerykańskich. To niespotykany dotąd wynik w historii firmy, który przekroczył historyczny rekord ustanowiony w I kwartale tego roku. W tym samym czasie brazylijski producent dostarczył 62 samoloty. Wynik ten stanowi niewielką poprawę w porównaniu z drugim kwartałem 2025 r. i trzecim kwartałem 2024 r., kiedy to dostarczono kolejno 61 i 59 samolotów.
Od początku tego roku dostawy samolotów komercyjnych i biznesowych wyniosły łącznie 148 sztuk, co stanowi wzrost o 16 proc. w porównaniu z 128 samolotami zarejestrowanymi w analogicznym okresie roku poprzedniego (r/r). Pisaliśmy o tym w artykule "
Embraer podsumował dostawy i zamówienia w III kwartale 2025".
Embraer Commercial Aviation
W trzecim kwartale 2025 r. lotnictwo komercyjne odnotowało portfel zamówień o wartości 15,2 mld dolarów, ustanawiając nowy rekord od 9 lat. Portfel zamówień wzrósł o 37 proc. w porównaniu z 3Q 2024 r. i o 16 proc. w porównaniu z poprzednim kwartale, wspierany przez 2,7-krotny wskaźnik zamówień do dostaw w ciągu ostatniego roku. W ciągu tego kwartału Embraer ogłosił, że E195-E2 dołączy do flot
Avelo Airlines i
LATAM Group. W minionym kwartale odnotowano jedno anulowanie netto w programie E175. Co ważniejsze, niedawno podpisana umowa z
TrueNoord na 20 samolotów E195-E2 z prawem do zakupu kolejnych 20 sztuk oraz do 10 samolotów E175 powinna zostać uwzględniona w czwartym kwartale 2025 r.
W III kw. dostarczono 20 nowych samolotów, czyli o 4 więcej niż 16 dostarczonych w trzecim kwartale 2024 r. W rezultacie w ciągu 9 miesięcy 2025 r. dostarczono łącznie 46 samolotów, co stanowi 57 proc. środkowej wartości prognozy na cały rok (między 77 a 85 w 2025 r.), czyli o 2 punkty procentowe więcej niż średnia 55 proc. odnotowana w tym okresie w ciągu ostatnich 5 lat. W tym okresie dostarczono E175 dla American Airlines (4) i Republic Airlines (3), E190-E2 dla Azorra (2) oraz E195-E2 dla Porter Airlines (4), Azorra (3), Aircastle (2) i Mexicana (2). Wśród dostarczonych maszyn był także
1900. E-Jet, który trafił do Virgin Australia.
Embraer Executive Jets
W trzecim kwartale 2025 r. lotnictwo wykonawcze odnotowało portfel zamówień o wartości 7,3 mld dolarów, co stanowi wzrost o 65 proc. w ujęciu rok do roku (r/r), ale niewielki spadek o 2 proc. w ujęciu kwartał do kwartału (k/k). W tym okresie jednostka biznesowa odnotowała 41 dostaw, co jest wynikiem zgodnym z liczbą samolotów dostarczonych w trzecim kwartale 2024 r. W rezultacie w ciągu 9 miesięcy 2025 r. dostarczono łącznie 102 samoloty, co stanowi 68 proc. środkowej wartości prognozy na cały rok (między 145 a 155 w 2025 r.), czyli o 11 punktów procentowych więcej niż średnia 57 proc. odnotowana w tym okresie w ciągu ostatnich 5 lat. W przyszłości spodziewamy się dodatkowych wymiernych rezultatów naszej inicjatywy wyrównania poziomu produkcji w 2026 r.
W sierpniu firma Embraer osiągnęła przełomowy moment w swojej historii, dostarczając 2000. samolot biznesowy. Tym przełomowym samolotem był Praetor 500 – najdalej i najszybciej latający średniej wielkości odrzutowiec na świecie – dostarczony nieujawnionemu klientowi z działu lotniczego przedsiębiorstwa.
Embraer Defense & Security
W segmencie obronności i bezpieczeństwa wartość portfela zamówień w III kwartale 2025 r. osiągnęła 3,9 mld dolarów, co oznacza wzrost o 8 proc. w ujęciu rok do roku. Jednostka ta dostarczyła trzeci samolot KC-390 Millennium dla portugalskich sił powietrznych. Najważniejszym wydarzeniem kwartału było podpisanie umowy z Panamą na zakup czterech samolotów A-29 Super Tucano oraz porozumienie w sprawie sprzedaży
jednego A-29 Super Tucano firmie SNC w Stanach Zjednoczonych przed potencjalną transakcją w ramach FMS.
W sierpniu 2025 r., zgodnie ze strategicznym celem producenta, jakim jest zwiększenie dostępności samolotów dla klientów międzynarodowych w najbliższej przyszłości, Embraer i brazylijskie siły powietrzne zawarły wzajemne porozumienie w sprawie zmniejszenia całkowitej liczby samolotów KC-390, które mają zostać dostarczone w ramach istniejącej umowy, z 19 do 18 sztuk. Zakup samolotów
KC-390 Millennium przez Szwecję (4), wybór przez Słowację (3),
Litwę (3), dodatkowe
zamówienie z Portugalii (1) oraz zamówienie samolotów A-29 Super Tucano dla Panamy (4) nie są uwzględnione w portfelu zamówień, ponieważ umowy te nie weszły jeszcze w życie lub są nadal przedmiotem negocjacji.
Embraer Services & Support
Na koniec kwartału wartość zamówień w segmencie usług i wsparcia wyniosła 4,9 mld dolarów, co stanowi wzrost o 40 proc. w ujęciu rok do roku, wynikający z podpisania kilku kontraktów w tym roku. Dzięki połączeniu doskonałości operacyjnej, wyjątkowej obsługi klienta i innowacyjnych rozwiązań, ten segment działalności utrzymał swoją pozycję jednego z głównych motorów wzrostu firmy Embraer.
Prognoza na cały 2025 r. (bez spółki EVE)
Prognozy firmy przewidują, że tym roku w lotnictwie komercyjnym dostarczonych będzie od 77 do 85 samolotów z planowanym 10 proc. wzrostem rok do roku. Natomiast w lotnictwem biznesowym prognozy producenta mówią o dostawach od 145 do 155 z zaplanowanym 15 proc. wzrostem rok do roku. Z finansowego punktu widzenia firma prognozuje przychody w przedziale od 7 do 7,5 mld dolarów (+13 proc. rok do roku), skorygowaną marżę EBIT w przedziale od +7,5 - +8,3 proc. oraz skorygowane wolne przepływy pieniężne w wysokości 200 mln dolarów lub wyższe.